Sök:

Sökresultat:

57 Uppsatser om Sprickfördelande armering - Sida 1 av 4

Cellarmering : En jÀmförande studie mellan traditionell betongarmering och en ny typ av armering innefattande projektering och produktion

Idag, inte bara i Sverige, bygger man mer och mer i betong. Betongkonstruktioner ses inte lÀngre som nÄgot kallt, grÄtt och trÄkigt dÄ man kan uppföra byggnadsverk som inte bara Àr starka och tÄliga utan Àven med originella former och fÀrger. För att fÄ betongen stark, inte bara i tryck mÄste sÄ gott som alla konstruktioner dock armeras pÄ ett eller annat sÀtt. Dessa nya och ofta komplicerade former pÄ konstruktionen stÀller nya krav pÄ armeringsmetoden som anvÀnds, trots detta har sÀttet att armera i stort sÀtt sett likadant ut i mÄnga, mÄnga Är.I den hÀr rapporten kommer man att utreda möjligheterna för en ny typ av armering att etablera sig pÄ en mycket konservativ marknad dÀr utrymmet för utveckling och nytÀnkande Àr till synes mycket litet.JÀmförelser mellan traditionell armering och denna nya cellarmering har gjorts, framförallt med avseende pÄ projekterings- och utförandenivÄ. Detta har gjorts genom intervjuer med sakkunniga, bÄde ute pÄ byggarbetsplatsen och i armeringsverkstad.

Undersökning av olika rostskydd hos armering och ingjutningsgods

Betongkonstruktioner behöver vara armerade för att klara de belastningar som de utsÀtts för. Speciellt om de Àr exponerade i vÀldig korrosivaggressiv miljö kan komplikationer som sprickbildning i betong och rostning av armering ske. För att undvika att detta sker krÀvs ett tjockt tÀckskikt av en mycket god betongstandard. Det Àr inte alltid möjligt eftersom det ofta krÀvs att konstruktionerna Àr tunna och dÄ rÀcker inte det minskade tÀckskiktet som skydd. Armeringen mÄste dÄ skyddas mot rost pÄ andra sÀtt.

Möjligheter och fördelar med plattrambroar utförda i modern injekteringsbetong och rostfri armering

NĂ€r en ny plattrambro byggs pĂ„verkas miljön pĂ„ ett negativt sĂ€tt, detta eftersom den krĂ€ver stora mĂ€ngder betong och armeringsstĂ„l. En av betongens huvudsubstanser Ă€r cement som stĂ„r för en betydande del av det globala koldioxidutslĂ€ppet. Även stĂ„let slĂ€pper ut en stor mĂ€ngd koldioxid vid tillverkning.Plattrambroar dimensioneras ofta efter L100 vilket innebĂ€r en förvĂ€ntad livslĂ€ngd pĂ„ 120 Ă„r. Men med dagens utförande pĂ„ plattrambroar Ă€r det svĂ„rt att uppnĂ„ den förvĂ€ntade livslĂ€ngden dĂ„ broarnas belĂ€ggning och kantbalkar slits sönder efter 30-40Ă„r.Denna rapport tar upp nya lösningar pĂ„ plattrambrons konstruktion dĂ€r modern injekteringsbetong kommer att anvĂ€ndas istĂ€llet för den konventionella anlĂ€ggningsbetong som idag anvĂ€nds för att bygga plattrambroar. Den moderna injekteringsbetongen har mĂ„nga fördelar jĂ€mfört med en konventionell anlĂ€ggningsbetong.

JÀmförelse mellan olika kopplingstyper för betongkonstruktioner

SammanfattningTillsammans med SCF Betongelement AB har en studie genomförts i syfte attutvĂ€rdera totalkostnaden för tre olika kopplingstyper vid anslutning mellanprefabricerad betongbalk och pelare. En totalkostnad har sammanstĂ€llts för deolika lösningarna genom att undersöka,? tillkommande armering för varje lösning,? armeringsvinst i pelare pĂ„ grund av minskat moment vid en inflyttadbelastningspunkt,? arbetskostnader i fabrik och inköpskostnader av ingjutningsgods.Dessa kostnader har sedan analyserats och jĂ€mförts.De kopplingstyper som studerats Ă€r, tvĂ„ lösningar med dolda upplag, PCs-konsol frĂ„n Peikko och Invisible Connections BSF frĂ„n SB Produksjon AS. Samtden traditionella upplagskonsolen.De tre kopplingarna har jĂ€mförts genom dimensionerande berĂ€kningar pĂ„ enbyggnad belĂ€gen i Östersund. DĂ€r olika dimensioner och lĂ€ngder pĂ„ pelaresamt olika lastfall prövats.

Möjligheter för anvÀndning av rullarmering i balkbroar sett ur ett tids- och kostnadsperspektiv

I detta examensarbete studeras rullarmering i en brokonstruktion med avseende pÄ effektivisering av byggprocessen. MÄlet Àr att ersÀtta traditionell armering med rullarmering i en studerad bro för att kunna avgöra ekonomiska och tidsmÀssiga fördelar. Armeringen kommer att granskas i projekterings- och konstruktionsfasen för att finna eventuella hinder. UtifrÄn dessa hinder skall förslag pÄ lösningar sammanstÀllas för att bidra till en projektering som effektiviserar rullarmeringsmomentet i konstruktionen. Slutligen kommer en jÀmförelse sammanstÀllas dÀr rullarmeringskonstruktionen stÀlls emot grundkonstruktionen ur ett tidsperspektiv samt ur ett ekonomiskt perspektiv.Resultaten frÄn granskningen visar pÄ minskade tider och kostnader inom konstruktionens armeringsmoment, vilket Àven sÀnker totalresultatet.

3D-modellering av en plattrambro i Tekla Structures : Arbetsmetod av en fallstudie

Detta examensarbete Àmnar besvara huruvida Tekla Structures kan fungera som ett lÀmpligt 3D-modelleringsprogram för konstruktionsgruppen NyanlÀggning och Bro inom Grontmij Sverige. Med goda erfarenheter av Building Information Modeling, s.k. BIM, och 3D-modellering inom andra delar av Grontmij sÄ fanns en önskan att optimera gruppens arbetsprocesser med den senaste kunskapen inom omrÄdet. Arbetet har fokuserat pÄ att praktiskt modellera en fallstudie baserat pÄ ett av Grontmij tidigare genomfört anlÀggningsprojekt. För att sÀkerstÀlla fallstudiens representativitet valdes en plattrambro med stor mÀngd armering som ansÄgs ha en komplex geometri vilket potentiellt skulle fördelaktigt kunna representeras i 3D.Vid skapandet av 3D-modellen och tillhörande ritningar delades processen in i tre steg; modellering, detaljering samt visualisering.

Granskning av svensk standard för dimensionering av stÄlfiberbetongkonstruktioner : JÀmförelse av plattor enligt SS 812310 och SS-EN 1992

En svensk standard, SS 812310­ ? Dimensionering av fiberbetongkonstruktioner, har nyligen tagits fram som skall sÀkerhetsstÀlla kvalitén och underlÀtta dimensioneringen av stÄlfiberbetongkonstruktioner. Tidigare har det inte funnits en dimensioneringsstandard som tÀcker in omrÄdet stÄlfiberbetong. Det har varit upp till enskilda konstruktörer att dimensionera utifrÄn metoder angivna ur ?Svenska Betongföreningens rapport nr 13?.

AKR:s inverkan pÄ betongkonstruktioners bÀrförmÄga

Alkali-kiselsyrareaktionen (AKR) Àr en kemisk reaktion som medför att spÀnningar uppstÄr i betongen dÄ den bildade silikatgelen expanderar. Reaktionen krÀver tillrÀcklig hög alkalihalt, reaktiv ballast samt vatten. PÄ grund av de AKR-inducerade spÀnningarna Àr det av intresse att fÄ kunskap i hur reaktionen pÄverkar betongens böjmomentkapacitet, förankring samt skjuvnings- och genomstansningskapacitet. För att besvara frÄgestÀllningen har dÀrför en omfattande litteraturinventering tillsammans med tre kompletterande intervjuer utförts. Resultat som har erhÄllits, pÄvisar att tvÄ huvudsakliga effekter fÄs av AKR.

Numeriska simuleringar av betongplattor pÄ mark med gradientkrympning och sprickfördelande armering

Betongplattor pÄ mark Àr en ofta anvÀnd grundlÀggningsmetod. Trots detta Àr sprickbildning ett vanligt problem dÀr kraven pÄ maximala sprickvidder ofta inte uppfylls. De sprickor som bildas i plattorna uppkommer bl.a. till följd av dess uttorkning, och dÄ olika fuktförhÄllanden rÄder pÄ var sida om plattan utvecklas en krympning som varierar med en gradient över tvÀrsnittet. Vid dimensionering av armeringen för denna inre last och sprickbildningen den orsakar, finns endast otillrÀckliga analysermetoder att tillgÄ i normer.

Ett vÀrdeskapande arbete : En studie om armerares arbetsmiljö samt om lastning och lossning av armering till vindkraftsfundament

Inom byggnadsindustrin visas det att 30-35% av ett byggprojekts totala kostnad bestÄr av slöserier pÄ grund av att resurser anvÀnds pÄ onödiga sÀtt sÄsom att felkostnader uppstÄr av diverse olika skÀl, spill av material, vÀntetider pÄ bland annat material eller maskiner samt arbetsskador. Cirka 5% av de allvarliga arbetsolyckorna Är 2009-2010 intrÀffade nÀr personen lastade, lossade, bar eller flyttade nÄgot och cirka 20% av de som drabbades tillhörde bygg- och anlÀggningsarbetare samt metallarbetare. MÄnga av dessa skador skulle nog kunna förhindras genom att se över arbetsmiljön pÄ arbetsplatsen. Armeringen som arbetarna anvÀnder Àr ofta tunga, lÄnga och besvÀrlig att hantera och detta gör att det finns ett flertal risker som en armerare utsÀtts för dagligen. Dessa Àr bland annat: tunga lyft, ohÀlsosamma arbetsstÀllningar, risken att snubbla samt halka över material.I nulÀget finns det en mÀngd olika armeringslittera (olika typer av armering) inom byggnadsindustrin.

Dimensioneringsdifferens mellan hand? och databerÀkningsmetoder : En jÀmförelse mellan hand- och datadimensionering

Tekniken Àr i full framfart, allt mer blir datoriserat och automatiserat. Detta Àr en process som stÀndigt utvecklas för att fÄ bÀttre lösningar pÄ olika problem. Inom betongbranschen finns det tekniska lösningar som hjÀlper produktionen att bli mer effektiv. En av de stora anledningarna till att dessa tekniska lösningar framförs Àr för att spara en viktig resurs, tid. Dessa lösningar Àr bland annat dataprogram som underlÀttar olika stadier under produktionens gÄng.Inom betongbranschen anvÀnds allt mer dataprogram i dimensioneringsstadiet.

En jÀmförelse mellan betongarmeringsverktygen i TEKLA Structures och ADT

Vid uppritandet av byggmodeller pÄ WSP Group i Norrköping anvÀnder man idag tvÄ program: TEKLA Structures och AutoCAD Architecture. En av anledningarna till detta Àr att armeringsverktyget Impact Reinforcement i AutoCAD Architecture fungerar bÀttre Àn armeringsverktygen i TEKLA Structures. DÄ man behöver armering i en TEKLA Structures modell exporteras denna till AutoCAD Architecture dÀr armeringsjÀrnen sedan ritas in. Jag har dÀrför undersökt skillnaderna mellan de bÄda programmens armeringsverktyg, resultatet Àr att Impact Reinforcement Àr lÀttare att anvÀnda medan TEKLA Structures tar lÀngre tid att lÀra sig, men skulle kunna göra arbetet effektivare med rÀtt kunskaper..

Effektivisering vid produktion av jÀrnvÀgsbro

JĂ€rnvĂ€gsbron vid Årstaberg kommer nĂ€r den Ă€r klar att mĂ€ta 1,4 km, hĂ€r passerar över 550 tĂ„g per dygn. Bron Ă€r en del av projektet Citybanan och kommer att fungera som en spĂ„rvĂ€xel som styr fjĂ€rr-, regional- och godstĂ„g till den gamla östra Årstabron. PendeltĂ„gen kommer dĂ„ fĂ€rdas pĂ„ bron över Årstaviken och in i den nya jĂ€rnvĂ€gstunneln vid Södra station.Entreprenaden gick frĂ„n början till danska företaget Pihl och Son som efter en del problem gick i konkurs, underentreprenören ZĂŒblin fick dĂ„ ta över projektet. Med en ny platsledning gjordes en hel del förĂ€ndringar pĂ„ arbetsgĂ„ngen och arbetsmomenten. FrĂ„n 4 veckor per sektion, dĂ€r en sektion mĂ€ter ca 30 meter lyckades ZĂŒblin tillslut effektivisera till 2 veckor.

jFunda

Kadesjös IngenjörsbyrÄ AB, ett konsultföretag inom bygg- och VVS-sektorn med ca 50 anstÀllda, anvÀnder ett egenskrivet BASIC program i DOS för berÀkning av grundfundament i betong med grundsula och plintskaft avseende stabilitet och erforderlig armering. I dagslÀget finns det ungefÀr 10 anvÀndare av programmet.NÄgra kÀnda problem med programmet Àr att varje dator mÄste konfigureras manuellt med kommandopromptens NET USE kommando. Detta för att en anslutning av nÀtverksskrivaren till den lokala porten LPT1 mÄste finnas för att utskriften ska fungera. Dessutom kan varken indata eller resultat frÄn ett fundament sparas.Detta examensarbete behandlar arbetet för att konvertera det Àldre DOS programmet till ett modernare fönsterbaserat programsprÄk med möjlighet att kunna spara fundamenten för respektive projekt..

Lersten med armering av hampa : Granskning av byggnadsmaterialets tryckhÄllfasthet, vÀrmeledningsförmÄga och Ängpermeabilitet

Föreliggande rapport behandlar det alternativa stommaterialet lersten. Lera Àr ett gammalt och traditionellt byggnadsmaterial vars kunskap och egenskaper har fallit i glömska. Detta har gjort att materialet och dess egenskaper generellt Àr okÀnt i dagslÀget och problematik uppstÄr bland annat vid ansökan om bygglov. Regler och krav pÄ produkter utvecklas stÀndigt och finns registrerade i en byggproduktförordning kallad CPR (Construction Products Regulation) som sammanstÀllts av Europeiska unionen. Syftet med kraven Àr att alla material inom EU:s byggsektor ska jÀmföras och bedömmas utifrÄn samma förutsÀttningar via prestandadeklaration och CE-mÀrkning.

1 NĂ€sta sida ->